SCIENTIFIC CONGRESS ON BYLIZA MONASTERY, EPIRUS, GREECΕ

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ ΜΕ ΘΕΜΑ:
Η Ιερά Μονή Βύλιζας Ματσουκίου Ιωαννίνων στον τόπο και στον χρόνο,
Σάββατο, 2 Ιουλίου 2011, και ώρα 10:00

ΑΦΙΣΑ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΒΥΛΙΖΑΣ ΜΑΤΣΟΥΚΙΟΥ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΒΥΛΙΖΑΣ ΜΑΤΣΟΥΚΙΟΥ


ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗΣ

ΠΡΟΣ ΜΙΑ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΤΟΥ «ΤΟΠΟΥ ΤΗΣ ΑΓΙΟΤΗΤΑΣ»

Ο «ΤΟΠΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΟΤΗΤΑΣ» συγκροτεί ένα πολιτισμικό απόθεμα αφήγησης που λειτουργεί καθοδηγητικά υπέρ της συγκρότησης ταυτότητας και νοηματοδότησης της σχέσης του πιστού με τον περιβάλλοντα κόσμο. Αρχιτεκτονική και εικαστική παραγωγή εξειδικεύουν το χώρο σε διαμεσολαβημένο τόπο, συσχετίζοντάς τον με την ιστορία. Επιπλέον, μέσω των πολλαπλασιαστικών και σωρευτικών πραγματώσεων ή διακριτών επιτελέσεων που επιφέρουν στον τόπο, κατασκευάζουν μια ταυτότητα πολλαπλών αφηγήσεων που καθιστούν τον τόπο προϊόν της αλληλοδιάδρασης μεταβαλλόμενων στο χρόνο σχέσεων και πρακτικών. Αποβλέποντας, συνάμα, ο «τόπος της αγιότητας» στην ανασυγκρότηση στο παρόν μιας εγχρονίζουσας γεγονικότητας του παρελθόντος, επιθυμεί να κατασκευάσει ένα ψυχολογικό ενέργημα, μια μορφή ενσάρκωσης, της ιερής ιστορίας. Αυτή η «ψυχολογικοποίηση» της ιστορίας, συνδεδεμένη με την εικονογραφία, καθίσταται ένα οντολογικό θεμέλιο -μια οντολογική μνήμη- στη νοηματοδότηση της υπερβατικότητας της σωτηρίας. Δεν θα πρέπει λοιπόν να αγνοούμε την οντολογική διάσταση του «τόπου της αγιότητας», η οποία αναφέρεται σε μια αναπαραστατικότητα του θείου που χρησιμοποιεί τον εν λόγω τόπο ως υποκατάσταση της απουσίας του. Ακριβώς, η συντήρηση αυτής της αναμνηστήριας καταστασιακότητας διαμέσω των εικόνων στη συγχρονία του πιστού, την οποία επιτελεί ο «τόπος της αγιότητας», λειτουργεί σταθερά ως υποκατάσταση στο παρόν του υποκειμένου-πιστού της απουσίας του παρελθόντος.
Ωστόσο, μελετώντας τον «τόπο της αγιότητας», ως τόπο που ενσωματώνει μια ιστορική αναπαραστατικότητα, η οποία στην πραγματικότητα διαχειρίζεται την «ενορατική-φαντασιακή» σχέση του υποκειμένου με το επέκεινα, δεν θα πρέπει να λησμονούμε ακριβώς την ιστορική διάσταση της επιτελεστικότητάς του, εικαστικής και τελετουργικής, την οποία συγκροτούν πέντε βασικές κανονιστικές αρχές: μνημονική καταγραφή (μια μορφή αρχειοθέτησης-παρακαταθήκης της ιστορικής πληροφορίας και λειτουργίας της μνήμης), χωροποίηση (ένταξη της ιστορικής μνήμης στο χώρο) και χρονοποίηση (άρση της απόστασης μεταξύ παρελθόντος και παρόντος) του ιστορικού γεγονότος, συγκρότηση ταυτότητας και αφηγηματικότητα.


Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΒΥΛΙΖΑΣ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΧΡΟΝΟ

ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΣΥΝΙΣΤΩΣΕΣ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΤΗΣ ΑΓΙΟΤΗΤΑΣ. Η ΣΥΛΛΟΓΗ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΒΥΛΙΖΑΣ ΜΑΤΣΟΥΚΙΟΥ