SCIENTIFIC RESEARCH PROJECTS

1. 

Πρόσκληση VI.1 για Ανοικτά Ακαδημαϊκά Συγγράμματα
στο πλαίσιο του Έργου ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ («ΚΑΛΛΙΠΟΣ+») Ανοικτά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα για Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες 
Έργο Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα (Ε.Α.Η.Σ.Β.) [2021-2022]
Πρόσκληση-VΙ1Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες (Humanities and Arts)
Χρήστος Μεράντζας, Στέφανος Τσιόδουλος, Ιωάννης Χουλιαράς, Η δυαδική αντίθεση παραδείσου και κόλασης. Το δαιμονικό στη βυζαντινή και μεταβυζαντινή τέχνη και τον λαϊκό πολιτισμό.

Πρόθεσή μας είναι, με τη χρήση πρωτογενών βυζαντινών πηγών και ενός εξαιρετικά μεγάλου όγκου αδημοσίευτου υλικού με σκηνές της Μέλλουσας Κρίσης, από τη βυζαντινή και τη μεταβυζαντινή παράδοση, αλλά και προφορικών μαρτυριών του λαϊκού πολιτισμού να καταδειχθεί, ως παραδειγματική μελέτη περίπτωσης της πολιτισμικής συγκρότησης του χριστιανικού ενσώματου εαυτού, πώς η εικόνα της κόλασης κατασκευάζει μια μορφή βιοεξουσίας όπου δηλώνονται με σαφήνεια οι έκπτωτοι του παραδείσου. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι στις σκηνές βασανισμού τα κολαζόμενα σώματα παριστάνονται ενίοτε με τις εκκρίσεις τους και συνεπώς καθίσταται σώματα μολυνσματικά. Στο πλαίσιο αυτό, η φύση της κόλασης συνιστά τόπο αναφοράς ως ετεροτοπία που οριοθετεί το περιβάλλον της ετερότητας, την οποία χαρακτηρίζει η ανασφάλεια και η διακινδύνευση της διακόρευσης. Είναι ο τόπος της εξουσίας του δαιμονικού, το οποίο αντιπροσωπεύει την αποφόρτιση του θυμικού, τη ζωικότητα της αναπαραγωγής και την έκρυθμη σεξουαλικότητα, την τερατόμορφη και απάνθρωπη φύση, έκδηλη στη φαντασιακή αναπαράσταση του μελανόμορφου και πτερωτού τέρατος με υβριδικά χαρακτηριστικά, γνώριμου στον λαϊκό πολιτισμό. Το τελευταίο εκφράζει τη διαπλοκή σεξουαλικότητας και γενετικής ανωμαλίας που κάθε άλλο παρά αποστασιοποιείται από τη ζωική πρωτογένεια. Από την άλλη πλευρά, η σωτηρία του παραδείσου υποδεικνύεται, κατ’αντιδιαστολή προς την καταστροφή της κόλασης, με την κατασκευή ενός οικείου και ενός αλλότριου σώματος, ενός αρτιμελούς σώματος και ενός σώματος που απώλεσε την ακεραιότητά του και είναι επιδεικτικό μιαρότητας, στην οποία προσγράφονται εμφατικά οι συμπαραδηλώσεις πρακτικών βιασμού (απώλεια της καθαρότητας). Συνεπώς, το περιβάλλον της κόλασης, σε αντιδιαστολή προς εκείνο του παραδείσου, καθιστά σαφή τη διάκριση μεταξύ σωματοποιημένης και αποσωματοποιημένης κατάστασης, ενώ ο παράδεισος, χάριν της αγαμίας, τίθεται εκτός των στενών ορίων της δημογραφικής (αναπαραγωγικής) αγωνίας.

Εντός του περιβάλλοντος της χριστιανικής κανονιστικότητας τόσο τα κείμενα όσο και η σχετική θρησκευτική εικονογραφία, εστιάζοντας στην κοινή κατάσταση της επισφαλότητας του θανάτου, στη βάση των έμφυλων ταυτοτήτων, της σεξουαλικότητας, της εθνικότητας, της ηθικής συγκρότησης, διακρίνουν δύο κατηγορίες σωμάτων μετά θάνατον, εκείνων που εκτίθενται στην επιθετική βία της κόλασης και εκείνων που αντιμετωπίζονται με τον ευνοϊκότερο τρόπο εντός παραδείσου. Αφετηρία αυτής της χριστιανικής οντολογίας δεν αποτελεί η απροσδιοριστία της επισφαλότητας του θανάτου, αλλά ο τρόπος που κανονικοποιείται ο ενσώματος εαυτός εντός της πλαισιακότητας της χριστιανής σωτηριολογίας, μια διαδικασία που αγνοεί το επίγειο χάριν μιας ουράνιας ουτοπίας, αλλά που βέβαια η τελευταία προϋποθέτει την υποταγή σε ένα ιδιαίτερα αυστηρό πλαίσιο κοινωνικής μορφοποίησης. Το ενδιαφέρον στην περίπτωσή μας είναι ότι αυτή η επισφαλότητα του σύντομου ανθρωπίνου βίου μεταφέρεται και πέραν του τάφου και εξαρτάται από την αποκλειστικότητα της χειραγώγησης των θυμικών αποφορτίσεων και βέβαια στο περιβάλλον της χριστιανικής κανονικοποίησης καταργούνται, χάριν της σωτηρίας, τόσο οι κοινωνικές σχέσεις όσο και οι κάθε φύσεως αναπαραγώγιμες δραστηριότητες, κύρια των σεξουαλικών πρακτικών. Η υπέρβαση αυτής της ανισομέρειας της επισφαλότητας μεταξύ παραδείσου και κόλασης μπορεί να επιτευχθεί μόνο στο επίπεδο μιας ατομικής εσωστρέφειας-και ακολουθώντας συγκεκριμένα είδη ηθικών υποχρεώσεων-που αγνοεί τη συμμετοχή με τους άλλους, οι οποίοι βέβαια θα πρέπει να υπάρχουν και να λειτουργούν κάτω από πολύ αυστηρές προϋποθέσεις. Η επισφαλότητα σε χριστιανικό περιβάλλον μεταφέρεται έτσι στον εσώτερο εαυτό και όχι στην κοινωνική υπόσταση του ανθρωπίνου υποκειμένου και στις κοινωνικές συνθήκες συγκρότησης και διατήρησης της ζωής. Ταυτοχρόνως, η εμπειρία της μεταθανάτιας μη τρωτότητας εντός του παραδείσου προϋποθέτει την κανονικοποίηση στο πλαίσιο μιας ηθικής απόκρισης, τα προσδιοριστικά στοιχεία της οποίας περιγράφονται αναλυτικά στα αγιολογικά βυζαντινά κείμενα που εξετάζονται ώστε εντός της επίγειας ζωής να εγείρεται πλήθος ευθυνών και υποχρεώσεων για την κανονικοποίηση του ενσώματου εαυτού. Τα ίδια κείμενα προσδιορίζουν πεδία αναγνωρισιμότητας μεταξύ ομοίων και την επισφαλότητα μεταξύ ανομοίων λόγω του αποκλεισμού τους από το κανονιστικό πρότυπο της παραδείσιας συμμετοχής. 

2. 




Συμμετοχή ως διαχειριστής της δράσης στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος "“In-NovaMusEUm”: Museums come back to the local community through arts and food", στο πλαίσιο του Προγράμματος "Πολιτισμός 2014-2020" της Δημιουργικής 
Ευρώπης (15.09.2016-31.03.2018).

http://www.innovamuseum.eu/

Innova_Museum


Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεόδωρος Παπαγιάννης συμμετέχει στο Διακρατικό Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα με τον διακριτικό τίτλο In_Nova Museum στο πλαίσιο του Προγράμματος «Δημιουργική Ευρώπη».
Σκοπός του Προγράμματος είναι η ενίσχυση της θέσης των μουσείων ως δημόσιων χώρων, που ανήκουν δηλαδή σε όλη την κοινωνία, και της ανάπτυξης της δραστηριότητάς τους μέσα από το δίπτυχο «Τέχνη και Διατροφή». 
Eπόπτης του προγράμματος είναι το Centro Europeo per il Turismo, lo Spettacolo e la Cultura – CET (Ρώμη, Ιταλία).  Εκτός από την Ελλάδα (Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης  «Θεόδωρος Παπαγιάννης»), συμμετέχουν ως κύριοι εταίροι του Προγράμματος μουσεία και πολιτιστικοί οργανισμοί από την Αλβανία (Tirana Ekspres), την Πορτογαλία (Cicant Department – Universidade Lusofona), και τη Σουηδία (Museum Skoklostersslott) και ως σύνδεσμοι το Palazzo Chigi di Ariccia (Ρώμη, Ιταλία), το Museu Bordalo Pinheiro (Λισαβόνα, Πορτογαλία), το Αρχαιολογικό Μουσείο Κιλκίς, το National museum George Kastrioti Skanderbeg/ Muzeuetnografik (Kruja, Αλβανία), το Muzeu Arkeologjik Durres (Durres, Αλβανία).




Τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Μουσείου που θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο της δράσης του InnovaMuseum είναι συμβατά με την πολιτισμική στρατηγική του Μουσείου, το οποίο δίνει μια ισχυρή έμφαση, όπως ισχύει για τα θερινά συμπόσια γλυπτικής, στις τοπικές παραδόσεις, στην ανακύκλωση και τον σύγχρονο προβληματισμό για τη σχέση του τοπικού με το παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον. Όλα τα συμπόσια γλυπτικής έχουν έναν σαφή καλλιτεχνικό προσανατολισμό, ώστε να υποστηρίζουν τη συνδεσιμότητα του Μουσείου με τη βυζαντινή/μετα-βυζαντινή μονή της Τσούκας, μέσα από μια ιερή διαδρομή που παραμένει σταθερά η ίδια για τους εννιά τελευταίους αιώνες.
Το Πρόγραμμα, όπως και το Μουσείο με τις δράσεις του, στοχεύουν στην εδραίωση και την ενίσχυση των πολύτιμων επαφών με τα σχολεία και τη νέα γενιά, ώστε να ενθαρρυνθεί η δημιουργική εμπλοκή στην παραγωγή του πολιτισμού. Η συμμετοχή του Μουσείου στο συγκεκριμένο Πρόγραμμα έχει επιπλέον στόχο να εμπλέξει μεγάλες ομάδες πληθυσμού σε μια σειρά από πολιτιστικές δραστηριότητες και δράσεις μέσα από τις μουσειακές συλλογές και τα υπαίθρια γλυπτά, με θέμα τη διατροφή και τις τοπικές διατροφικές συνήθειες, αλλά και γενικότερα τον κύκλο της διατροφής στην ορεινή ηπειρωτική ενδοχώρα. Ο ιδρυτής του Μουσείου Θεόδωρος Παπαγιάννης στηρίζει ενεργά τις πολιτιστικές δραστηριότητες με σκοπό να ενισχυθεί μια δυναμική πολιτιστική στρατηγική υπέρ της εμπλοκής του κοινού ως μέρος της ολοκληρωμένης ανάπτυξης της περιοχής. Αν σκεφτεί κανείς πως ήταν το Ελληνικό πριν τη δημιουργία του Μουσείου και πως η παρουσία του άλλαξε τη ζωή του τόπου, θα καταλάβει τις συνέπειες αυτής της διάδρασης και το πλήθος των δικτύων που δημιουργήθηκαν με την παρουσία του Μουσείου και των δραστηριοτήτων του. Οι πολιτιστικές δραστηριότητες του Μουσείου ενθαρρύνουν τη συμμετοχική εμπλοκή με ιδιαίτερη έμφαση στην πολιτισμική κληρονομιά ως μοχλού συνειδητότητας και ανάπτυξης.
Το πλήθος των σχέσεων και των δικτύων που θα εξυφάνει η Δημιουργική Ευρώπη στο πλαίσο της υλοποίησης της δράσης «Μουσείο και διατροφή» δεν αφορά μόνο στην ανταλλαγή εμπειριών μεταξύ των εμπλεκόμενων εταίρων του προγράμματος, αλλά και στη δημιουργία μιας κοινής πλατφόρμας που θα μπορούσε μελλοντικά να βοηθήσει ποικιλότροπα την εξωστρέφεια του Μουσείου, πέρα από τα κλειστά όρια της τοπικότητας, αλλά σε μια πολιτισμική στρατηγική όπου:
1.      η ανάπτυξη της πολιτιστικής δραστηριότητας και δημιουργικότητας θα στοχεύει στην ελαχιστοποίηση της απόστασης του Μουσείου από την τοπική κοινωνία,
2.       Εμπλοκή του κοινού με σκοπό την καλλιέργεια μιας συνείδησης για την τέχνη και τον τοπικό πολιτισμό,
3.      Εκπαιδευτικός προσανατολισμός, ώστε να απελευθερωθεί η δημιουργικότητα και η δημιουργική ενέργεια των εμπλεκόμενων,
4.      Η βελτίωση της πολιτιστικής πολιτικής της περιοχής μέσα από τη σύνδεση και τις σχέσεις που θα αναπτυχθούμε μεταξύ των ανθρώπων,
5.      Διεθνής καλλιτεχνικός προσανατολισμός, ώστε το Μουσείο να ανοιχθεί σε ένα διεθνές κοινό και να ενταχθεί σε ένα ένα διεθνές δίκτυο πάρκων με υπαίθρια γλυπτά,
6.      Η εισαγωγή κανοτόμων προσεγγίσεων με συμμετοχικό τρόπο στην τοπική κληρονομιά.

Οι στόχοι του Προγράμματος που αφορά στη συμμετοχή του Μουσείου «Θ. Παπαγιάννης» έχουν δύο άξονες:
1. Η οργάνωση ενός εκπαιδευτικού προγράμματος με θέμα την παρασκευή παραδοσιακού ψωμιού στο Μουσείο. Στη δράση εμπλέκονται ενεργά οι γυναίκες του χωριού.  Οι μαθητές σχολείων θα προσκληθούν να ετοιμάσουν το δικό τους ψωμί. Την ίδια στιγμή καλλιτέχνες θα δημιουργήσουν τα δικά τους διακοσμητικά ψωμιά, τα οποία και θα εμπλουτίσουν τις συλλογές του Μουσείου. Η δράση θα κινηματογραφηθεί και θα προβάλεται στην αίθουσα του ψωμιού ως ένα παράλληλο και πολύτιμο εκπαιδευτικό υλικό. Στόχος είναι η συμμετοχική ενθάρυσνη σε πειραματικές δημιουργικές δράσεις.
2. Η οργάνωση ενός συμποσίου γλυπτικές, ανοιχτού στο κοινό, όπου έλληνες και ξένοι δημιουργοί θα εμνευστούν από τη διατροφική αλυσίδα και τον κύκλο της τοπικής διατροφικής παράδοσης. Οι τοπικές κοινωνίες, σχολεία και επισκέπτες καλούνται να συμμετέχουν ενεργά και να παρακολουθήσουν το συμπόσιο. Οι δράσεις θα κινηματογαφθηθούν, τα έργα θα αποτελέσουν τη βάση έκδοσης ενός εικονογραφημένου καταλόγου, ώστε η δράση να διαχυθεί στο ευρύτερο κοινό.

Εν κατακλείδι: Η όλη στρατηγική της διαχείρισης στο πλαίσιο της Δημιουργικής Ευρώπης βασίζεται στην επικοινωνία, την εμπλοκή, σε δράσεις με εκπαιδευτικό χαρακτήρα. Η στρατηγική πολιτική του Μουσείου έχει λοιπόν δύο πόλους: συνεργαζόμαστε, δικτυωνόμαστε και μαθαίνουμε μαζί, κοινό και δημιουργοί. Αυτή η καινοτόμα προσέγγιση της πολιτιστικής πολιτικής κινείται πέρα από το αξιοκεντρικό πρότυπο οργάνωσης ενός παραδοσιακού μουσείου. Θέτει σε προτεραιότητα τη συνεργασία, τη δικτύωση, την πολυπαραγοντική δραστηριότητα, και την κυκλοφορία του παραγόμενου πολιτιστικού προϊόντος. Επιθυμία είναι να δημιουργηθεί μια μακροπρόθεσμη επιρροή πολιτιστικής στρατηγικής με οικονομικό και πρώτιστα ευρύτατο κοινωνικό αντίκτυπο.













3.  Επιστημονικά υπεύθυνος του ερευνητικού προγράμματος με τον τίτλο "Το 'Εικονικό Μουσείο': Καταγραφή, μελέτη και ψηφιοποίηση του πολιτιστικού αποθέματος της μουσειακής συλλογής γλυπτών του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης ‘Θεόδωρος Παπαγιάννης’ στο Ελληνικό Ιωαννίνων (Δήμος Βορείων Τζουμέρκων)" [The 'Virtual Museum': Recording, Researching and Digitizing the Cultural Heritage of the Sculpture Collection Housed in the “Theodoros Papayiannis” Museum of Contemporary Art, Located in the Elliniko Settlement of Ioannina (The Municipality of Northern Tzoumerka)] που εγκρίθηκε για χρηματοδότηση εντός του 2015 από το Κοινωφελές Ίδρυμα Λάτση.

Το έργο:
Σκοπός της προτεινόμενης δράσης είναι η καταγραφή, η μελέτη, η  ψηφιοποίηση του πολιτιστικού αποθέματος της μουσειακής συλλογής γλυπτών έργων και σχεδίων του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης ‘Θεόδωρος Παπαγιάννης’ στο Ελληνικό Ιωαννίνων (Δήμος Βορείων Τζουμέρκων) που εγκαινιάσθηκε το 2009, καθώς και των υπαίθριων γλυπτών τόσο στον αύλειο χώρο του Μουσείου, όσο και εκείνων που τοποθετήθηκαν στο πλαίσιο δύο θερινών συναντήσεων γλυπτικής στη διαδρομή που φέρει από την είσοδο του χωριού (Ελληνικό) μέχρι τη μονή Τσούκας. Στο πλαίσιο του έργου θα δημιουργηθεί ένα Εικονικό Μουσείο μέσω εικονικής περιήγησης στα εκθέματα με χρήση πρωτογενούς ψηφιακού υλικού, συγκεκριμένα φωτογραφίες, οπτικοακουστικά αποσπάσματα, αλλά και διαδραστικούς ψηφιακούς χάρτες, περιηγήσεις 360º και εκπαιδευτικές εφαρμογές. Το εικονικό Μουσείο θα έχει ως βασικές συνιστώσες την έκθεση και τεκμηρίωση των συλλογών και την εκπαίδευση. Θα προσφέρεται μέσα από το Διαδίκτυο κατά τρόπο που θα το καταστήσει προσιτό και ελκυστικό στο ευρύ κοινό, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
The proposed action's purpose is to record, research and digitize the cultural heritage of the sculpture collection housed in the 'Theodoros Papayiannis' Museum of Contemporary Art, located in the Elliniko settlement (Municipality of Northern Tzoumerka). The collection was launched in 2009 and it also includes the courtyard's outdoor sculptures. These sculptures created over two summer workshops can be found en route from the settlement's entry point to the neighboring post-Byzantine Monastery of Tsouka. The project will create a 'Virtual Museum' by providing visitors a virtual tour of the indoor and outdoor exhibits using primary digital materials, more specifically images, audio recordings in addition to interactive digital maps, 360º tours and educational applications. The Virtual Museum's key components will showcase and document the collections and serve for educational purposes. It will be accessible via the Internet so as to make it appealing to the general public both in Greece and abroad.

http://www.papagiannismuseum.gr/

http://en.papagiannismuseum.gr/


4. Έργο Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα (Ε.Α.Η.Σ.Β.)
 Βλ. http://www.kallipos.gr/index.php/index.php?option=com_content&view=article&id=247&Itemid=107&lang=el


Τίτλος Πρόσκλησης: 5η Πρόσκληση "Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα για Ανθρωπιστικές και Νομικές Επιστήμες, Επιστήμες Τεχνών και Γραμμάτων"
Θεματική Περιοχή: ΘΕ-1 Ανθρωπιστικές και Νομικές Επιστήμες, Επιστήμες Τεχνών και Γραμμάτων

 Ιλιάνα Ζάρρα, Χρήστος Μεράντζας, Στέφανος Τσιόδουλος (2015). Από τον μεταβυζαντινό στον νεότερο ελληνικό πολιτισμό. Παραδείγματα εικαστικής παραγωγής (16ος-20ός αιώνας).  Αθήνα: Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα. [ISBN: 978-960-603-046-8]

ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΕΤΑΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΣΤΟΝ ΝΕΟΤΕΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ (16ΟΣ-19ΟΣ ΑΙΩΝΑΣ)
Κύριος συγγραφέας: Χρήστος Δ. Μεράντζας
Συν-συγγραφείς: 1. Αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιλιάνα Ζάρρα, 2. Λέκτορας Στέφανος Τσιόδουλος



Στην παρούσα εργασία προσπαθούμε να εξετάσουμε, αναλύουμε και ερμηνεύσουμε  με τα μεθοδολογικά εργαλεία της πολιτισμικής ιστορίας, της ανθρωπολογίας και της ιστορίας της τέχνης, με την επεξεργασία τριώνπαραδειγματικών περιπτώσεων στις οποίες αντιστοιχούν έντεκα κεφάλαια και για ένα χρονικό διάστημα τεσσάρων αιώνων (16ος-19ος αι.): α. τους σταδιακούς 
 μετασχηματισμούς της ζωγραφικής μεταβυζαντινής παράδοσης χάρη στην  όσμωση με τον περίγυρό της και τη νέα κοινωνικο-πολιτική και οικονομική πραγματικότητα που αναδύθηκε, αφομοιώνονται εικαστικά στοιχεία της σύγχρονής της ευρωπαϊκής και οθωμανικής κουλτούρας, στοιχεία που  παρουσιάζουν αισθητικό ενδιαφέρον και τα οποία διεύρυναν όχι μόνο τον κύκλο των θεμάτων της, την τεχνοτροπία της, αλλά και το διάκοσμό της, β. την κοσμική ζωγραφική οικιών της Μακεδονίας ως στοιχείο της  πολιτισμικής δραστηριότητας του αστικού κόσμου, σε μια προσπάθεια ανάδειξης του φαινομένου της διακοσμητικής ζωγραφικής, με την εξέταση των μορφολογικών και τυπολογικών χαρακτηριστικών των κοσμικών τοιχογραφιών σε οικίες που μας επιτρέπουν να εντάξουμε τις τοιχογραφίες σε ευρύτερες διακοσμητικές ομαδοποιήσεις, στο πλαίσιο μιας εικαστικής γλώσσας η οποία αναπτύχθηκε στους κόλπους της οθωμανικής αυτοκρατορίας, αλλά και την κοινωνική και ιδεολογική λειτουργικότητα του διακοσμητικού φαινομένου, γ. αναπαραστάσεις του χρόνου που αποκαλύπτουν νέες όψεις τόσο του ανθρωπολογικού όσο και του εκκλησιαστικού χρόνου, οι οποίες αναδεικνύουν τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της μεταβυζαντινής κοινωνίας, ιδωμένης μέσα από το πρίσμα της ιστορίας των ιδεών που τις συγκροτούν. Ζητούμενο στην ουσία είναι η ίδια η κοινωνία και ο τρόπος με τον οποίο ο χρόνος στις ποικίλες του εκφάνσεις ενσωματώνεται στη συνείδησή της, προσδιορίζοντας την ίδια της την πραγματικότητα. Η θεώρηση εδώ του ανθρωπογενούς χρόνου εστιάζεται στη χρήση και τη βίωσή του από τις προβιομηχανικές κοινωνίες.

Σύνδεσμος: https://repository.kallipos.gr/handle/11419/3926

5. 
Συμμετοχή στο Ερευνητικό Πρόγραμμα της Αρχαίας Ελίκης.
Βλ.: http://www.helikeproject.gr/
 
6.  
Ερευνητής και εξωτερικός συνεργάτης στο έργο Rando pour la Culture (Patrimoine ethnologique des zones rurales, 2007-2013)
http://www.randoculture.eu/ 

  
7.  
Ερευνητής και εξωτερικός συνεργάτης στο έργο CrltCUZINE Cultural gastronomic particularities: Creation of an identity of the local gastronomic heritage in the region Greece-Italy- ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΗΠΕΙΡΟΥ στα παραδοτέα:

3.1.1: Διεξαγωγή έρευνας για την καταγραφή-τεκμηρίωση της τοπικής Παραδοσιακής Γαστρονομίας που συναντάται στη Π.Ε. Άρτας,  3.2.1: Καταγραφή Ιστορικών και πολιτιστικών γεγονότων που συνδέονται με τη Γαστρονομία, 3.3.1: Δημιουργία Κοινού Λεξικού Γαστρονομίας

8.
Κατάθεση πρότασης, ως επιστημονικά υπεύθυνος, για το ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΑΕΙ ΓΙΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΓΝΩΣΕΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΑΕΙ» ΜΕ ΚΩΔΙΚΟ 07.08.73.12.01 ΤΗΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ ΠΡΑΞΗΣ «Προγράμματα Δια Βίου Εκπαίδευσης».

Ολοκληρώθηκε η αξιολόγησή της:
03/04/2013 ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗΣ ΓΝΩΣΕΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΑΕΙ:

Αποτελέσματα θεματικής 2.6 - ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ όπου και η επιλογή της προς χρηματοδότηση:
http://www.edulll.gr/wp-content/uploads/2013/05/2_6_POLITISMOS.pdf

9.
Ένταξη της Πράξης: «Ο τοπικός πολιτισμός της περιοχής των Τζουμέρκων (15ος-20ος αιώνας). Μελέτη, ψηφιοποίηση πολιτιστικού αποθέματος: προβολή και αξιοποίησή του», στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Θεσσαλίας - Στερεάς Ελλάδας - Ηπείρου 2007-2013», με επιστημονική υπεύθυνη την Κωνσταντίνα Μπάδα, Καθηγήτρια Κοινωνικής Λαογραφίας στο Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και επιστημονικό συνεργάτη τον Χρήστο Δ. Μεράντζα.
Βλ. σχετικά στους συνδέσμους:

http://tzoumerka.project.uoi.gr/?page_id=5363

This research project is entitled “Researching and Disseminating the Local Culture of Tzoumerka (15th-20th centuries): Digitizing the Region’s Cultural Reserves.”[1] The website’s content includes recordings, research studies, the digitization and promotion of Tzoumeka’s cultural wealth but more specifically we’ve chosen the settlement of Matsouki as the region’s principal place of reference. Data has been recorded in a custom designed database as well as on an interactive online cultural map that can easily be updated. In fact, both the database and cultural digital map aim to preserve the region’s cultural wealth and directly disseminate the cultural data that we collected for instructive and research purposes to a wider audience. The website also includes two well documented cultural routes designed to promote the region’s cultural heritage through cultural tourism. The routes are marked on the digital map and are accompanied by facts on monuments. Travel and accommodation information is also provided. The first cultural route is centered on the Devotion to the Virgin Mary (Panagia) while the second route’s central theme is focuses on Stone Structures Related to Water.

The project’s collaborators
Konstantina, Bada, Professor, Department of History and Archaeology, University of Ioannina and the project’s Head of Research.
Christos, Merantzas, Assistant Professor and Researcher, Department of Cultural Heritage Management and New Technologies, University of Patras and Researcher on the project.
Nicholas Zinas, PhD in Geomatic Engineering, designed and developed the project’s electronic database, Cultural Digital Map (using a GPS application) and mapped the Cultural Routes.
Nicholas Zacharakis, PhD candidate in Folklore Studies (University of Ioannina) and Researcher on the project. Bellos Eugenia, Postgraduate degree holder from the University of Ioannina and Researcher on the project.
Maria Tsomokos, Postgraduate degree holder in Management of Alternative forms of Tourism (Athens University of Economics and Business), PhD candidate at Panteion University, Responsible for designing and outlining the cultural routes.
Odysseus Tsitsirakos, Graduate student, Department of History and Archaeology, University of Ioannina and Researcher on the project.

Head of Research
Konstantina Bada.
[1]. This Research Project was conducted by the University of Ioannina’s Department of History and Archaeology with Lead Researcher, Professor Konstantina Bada. The project falls under the scheme “New Insights” which is part of the Action for Research and Technological Development. This Action is co-funded by the European Union, The European Regional Development Fund (ERDF) and national funds from the Regional Operational Programme “Thessaly – Continental Greece-Epirus 2007-2013” within the National Strategic Reference Framework (NSRF 2007-2013).
http://et.diavgeia.gov.gr/f/apdik_dmaked/ada/4%CE%9135%CE%9F%CE%A11%CE%93-6%CE%9C

10.
Μεταδιδάκτορας ερευνητής και συντάκτης της πρότασης στο έργο με τίτλο «ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ: Ενίσχυση Ερευνητικών Ομάδων στα Πανεπιστήμια» και στο υποέργο με τίτλο «ΜΕΤΑΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΗΠΕΙΡΟ (16ος-19ος αι.) – ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΣΜΙΚΗ ΤΕΧΝΗ», στο πλαίσιο της Ενέργειας 2.2.3 «Μεταπτυχιακά-Έρευνα-Υποτροφίες», της Κατηγορίας Πράξεων 2.2.3.στ «Ενίσχυση ερευνητικών ομάδων στα Πανεπιστήμια», του ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ.
ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ_ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ