4. Χρήστος Δ. Μεράντζας, Ανα-χώρα(-η)ση: Μορφές ετερότητας στον βυζαντινό πολιτισμό, Σμίλη, Αθήνα 2014 [in Greek with English summary]
Christos D. Merantzas, Αna-chora(-i)tism: Forms of Otherness in the Byzantine Culture, Smili, Athens 2014.
5. Χρήστος Δ. Μεράντζας, Οι πολιτισμικές συνιστώσες του «τόπου της αγιότητας». Η συλλογή εικόνων της μονής Βύλιζας Ματσουκίου, Σμίλη, Αθήνα 2012 [in Greek with an extensive English summary].
[Βραβείο καλύτερης ερευνητικής εργασίας (2013) στο πεδίο "Φύση και Πολιτισμός στις Ορεινές Περιοχές στην Ελλάδα και την Ευρώπη" του Ιδρύματος Ανάπτυξης του Μετσόβιου Κέντρου Διεπιστημονικής Έρευνας (ΜΕ.Κ.Δ.Ε.) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου]
6. Χρήστος Δ. Μεράντζας, Ο αντεστραμμένος Διόνυσος. Σχεδίασμα μιας σωματοθεωρίας αλγαισθητικού αυτοκαταναγκασμού, Σμίλη, Αθήνα 2011 [in Greek with English summary].
12. Χρήστος Μεράντζας, Βυζάντιος ή περί της βασιλίδος μεγαλουπόλεως: Η Κωνσταντινούπολη ως αποκλειστική εγγύηση της πολιτισμικής υπεροχής του Βυζαντίου, στο Χαράλαμπος Α. Μηνάογλου (επιμ.), Πρακτικά Συνεδρίου. Η Κωνσταντινούπολη στην Ιστορία και την Λογοτεχνία, 13-14 Μαΐου 2016, Σύλλογος Κωνσταντινουπολιτών, Αθήνα 2018, 29-58.
https://upatras.academia.edu/ChristosMerantzas
13. Χρήστος Μεράντζας, Η συμμετοχή του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης «Θεόδωρος Παπαγιάννης» στο καινοτόμο ευρωπαϊκό έργο περιφερειακής ανάπτυξης με τον διακριτικό τίτλο In_Nova MusEUm, στα Πρακτικά του 20ού Επιστημονικού Συνεδρίου του Συνδέσμου Ελλήνων Περιφερειολόγων στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Καλλιθέα, 4-5 Ιουνίου 2018, με τον τίτλο «Η Περιφέρεια σε καμπή: Μετα-ψηφιακές κοινότητες, νέος τοπικισμός και επανεθνικοποίηση – Αναπτυξιακές Προεκτάσεις», Αθήνα 2018 295-301.
14. Christos D. Merantzas, The Holistic Cultural Management of Small-scale Places: The Case Study of Ancient Helike (Achaia, Greece), στο Λ. Φλιτούρης – Α. Σπ. Μάρου (επιμ.), Παρελθόντος κατοπτρισμοί. Κείμενα προς τιμήν του καθηγητή Γεωργίου Π. Παπαγεωργίου, Ηρόδοτος, Αθήνα 2021, 45-66.
15. Christos Merantzas, Ottoman Textiles Within an Ecclesiastical Context: Cultural Osmoses in Mainland Greece, στο Susan Babaie & Melanie Gibson (επιμ.), The Mercantile Effect. Art and Exchange in the Islamicate World during the 17th and 18th Centuries, Gingko Library, Λονδίνο 2017, 102-113.
https://upatras.academia.edu/ChristosMerantzas
16. Christos Merantzas, Claude Lévi-Strauss Going on a Journey to Byzantium. From Last Judgment to Paradise, στο Golfo Maggini, Vasiliki P. Solomou-Papanikolaou, Heleni Karabatzaki & Konstantinos D. Koskeridis (επιμ.), Philosophy and Crisis. Responding to Challenges to Ways of Life in the Contemporary World, University of Ioannina & The Council for Research in Values and Philosophy (RVP), Cultural Heritage and Contemporary Change, Series IV, Western Philosophical Studies, Volume 11, τόμος 1, Washington, D.C. 2017, 421-446.https://www.academia.edu/28822834/PHILOSOPHY_AND_CRISIS_RESPONDING_TO_CHALLENGES_TO_WAYS_OF_LIFE_IN_THE_CONTEMPORARY_WORLD_VOLUME_ONE
17. Christos Merantzas, The Cultural Itinerary of Acephalus. From Medieval Cartography to Post-Byzantine Iconography / Χρήστος Μεράντζας, Η πολιτισμική διαδρομή του Ακεφάλου. Από τους μεσαιωνικούς χάρτες στη μεταβυζαντινή εικονογραφία, στο Panagiotis Soucacos, Aiadne Gartziou-Tatti & Minas Paschopoulos (ed.), Hybrid and Extraordinary Beings. Deviations from ‘Normality’ in Ancient Greek Medicine / Υβριδικά και ιδιότυπα όντα. Αποκλίσεις από την ‘κανονικότητα στην αρχαία ελληνική μυθολογία και στη σύγχρονη ιατρική’, Κωνσταντάρας, Αθήνα 2017, 105-111. https://upatras.academia.edu/ChristosMerantzas
18. Χρήστος Μεράντζας - Γ. Κανελλοπούλου, "Από τα α-τοπία στα πολιτισμικά τοπία: Ο βιόκοσμος ενός Οικομουσείου", Πρακτικά 8ου Διεπιστημονικού Διαπανεπιστημιακού Συνεδρίου του Ε.Μ.Π. και του Μ.Ε.Κ.Δ.Ε.του Ε.Μ.Π. "Η ολοκληρωμένη ανάπτυξη των ορεινών και των Γεωγραφικά Απομονωμένων Περιοχών", Μέτσοβο, 22-24 Σεπτεμβρίου 2016, 1-16. Σε ηλεκτρονική μορφή στο:http://mirc.ntua.gr/8th_conference/8th_conference_ergasies.html
19. Χρήστος Μεράντζας, Ανθρωπολογικά διαγράμματα κυκλικής κοσμολογίας στη Ρεντίνα Αγράφων, στο Κωνσταντίνος Μ. Κούτρας (επιμ.), Ιστορία και πολιτισμός Ρεντίνας Αγράφων. Πρακτικά συνεδρίου. Ρεντίνα 22-23 Αυγούστου 2015, Αθήνα 2016, 245-260. Βλ.: https://upatras.academia.edu/ChristosMerantzas
20. Christos Merantzas, Assessing Local Cultural Heritage Through a Walking Trail: The Case Study of the ‘Theodoros Papagiannis’ Museum of Contemporary Art (Helliniko Ioanninon, Epirus, Greece), Museum Management & Curatorship 31/3 (2016), 246-267, fig. 1-12. http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09647775.2015.1094672
21. Christos Merantzas, The Embodied Self in Byzantine Culture, στο B. Pitarakis (επιμ.) Life is Short, Art Long: The Art of Healing in Byzantium, Istanbul: Pera Museum 2015, 180-191. https://upatras.academia.edu/ChristosMerantzas
http://en.peramuzesi.org.tr/Publication/Life-Is-Short-Art-Long-/170/7
22. Χρήστος Μεράντζας, Το πολιτισμικό πρότυπο του φωτός: Ένα σύντομο σχόλιο στο Βίο του Μεγάλου Κωνσταντίνου, 'Βελλά' Επιστημονική Επετηρίδα, 7 (2015), τεύχος β΄, 571-602. https://upatras.academia.edu/ChristosMerantzas
23. Christos D. Merantzas, Martyrdom as a Form of Embodiment in the Byzantine Culture, Scientific Culture 15/1 (2015), 27-38. Βλ.http://www.sci-cult.com/files/ &
24. Χρήστος Μεράντζας, Η ορεσίβια μαρτυρία της καλλιτεχνικής παραγωγής των Επτανήσων: Φορητές μεταβυζαντινές εικόνες με προέλευση τα Επτάνησα και προορισμό το Ματσούκι και το Συρράκο Ιωαννίνων, Κερκυραϊκά Χρονικά 9 (2016), 619-629, εικ. 1-21.
25. Christos Merantzas, The Castle of Salona (Amfissa, Municipality of Delphi, Central Greece): A Proposal for Holistic Approach to Cultural Management, sdct-journal, no 1a, 2a (2014), 69-77. Βλ.:http://sdct-journal.com/index.php/2015-10-18-22-23-19/2014-volume-1-a/349-the-caslte-of-salona-amfissa-municipality-of-delphi-central-greece-a-proposal-for-holistic-approach-to-cultural-management
[Μια πρώτη επεξεργασία του άρθρου δημοσιεύθηκε σε πιο συνοπτική μορφή με τον τίτλο: «Η πολιτισμική διαχείριση του κάστρου των Σαλώνων (Άμφισσας): Η μαρτυρία της “επικής” λήθης της ιστορίας του τόπου στο παρόν και ο καρπός μιας νέας συνάντησης με την ιστορία», στο Μ.Φ. Παπακωνσταντίνου (επιμ.), Το Κάστρο των Σαλώνων (Άμφισσας). Ιστορική Διαδρομή – Δυνατότητες και Προοπτική Ανάδειξης. Πρακτικά Επιστημονικού Συνεδρίου, Άμφισσα 2014, 157-165].
26. Christos Merantzas, From Real to Digital-mediated Objects: Reflections Upon the Digital Reproduction of Archaeological Objects, ESJ 10/17 (2014), 118-128. Βλ.:http://www.eujournal.org/index.php/esj/article/view/3550/3322
27. Christos Merantzas, Plato’s Chora Documented Inside the Monastery of Chora (Cariye Camii), στο N. Ferah Akıncı (επιμ.), International Istanbul Historical Peninsula Symposium 2013, Yildiz Technical University, Istanbul 2014, 511-518.
28. Christos Merantzas, The Role of Computer-mediated Technologies in the Formation of the Cultural Self: Embodiment, Identity, Community, στο M. Mulalic, A. S. Ozturk, T. Boz (επιμ.), ICECI 2013. The International Conference on Eduction, Culture and Identity. Book of Proceedings, International University of Sarajevo, Sarajevo 2013, 215-224.
29. Χρήστος Δ. Μεράντζας, Η μεταβυζαντινή πολιτιστική κληρονομιά του Συρράκου Ιωαννίνων: Καταγραφή του επείσακτου αποθέματος φορητών εικόνων, στο Ε. Αυδίκος – Σ. Χ. Νταλαούτης (επιμ.), Μελετώντας την παρουσία του Συρράκου στο χρόνο και το χώρο, Πρέβεζα 2014, 35-82.
Βλ.: http://christosmerantzas.blogspot.gr/p/syrrako-in-place-and-time.html
30. Χρήστος Μεράντζας, Προς μια ερμηνευτική του «Τόπου της αγιότητας», στο Κ. Κ
ωνσταντινίδης – Η. Νέσσερης (επιμ.), Η ιερά μονή Βύλιζας στον τόπο και τον χρόνο. Πρακτικά συνεδρίου, Μοναστηριακή επιτροπή Ι.Μ. Βύλιζας – Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιωάννινα 2014, 203-207.
31. Christos Merantzas, The Cultural Construction of the Byzantine Identity: The Case of "Islamophobia", στο A. Kralides – A. Gkoutziokostas (επιμ.), Proceedings of the Symposium "Byzantium and the Arab World: Encounter of Civilizations", ΑΠΘ, Θεσσαλονίκη 2013, 291-304.
32. Χρήστος Δ. Μεράντζας, Πολιτισμός και επικοινωνία, στο M.-P Masson – Ε. Καψωμένος (επιμ.), Το Βιβλίο του Άρη. Μνήμη Άρη Αλεξάκη, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων-Université Paul-Valéry Montpellier ΙΙΙ, Ιωάννινα - Montpellier 2012, 339-350.
33. Άρθρο σε ηλεκτρονική μορφή στον ιστότοπο του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού με τίτλο: «Αργυροχοΐα και χρυσοχοΐα των ορθοδόξων της Κωνσταντινούπολης».
Βλ.: URL:<http://www.ehw.gr/l.aspx?id=11045>
34. Χρήστος Μεράντζας, Η παρουσία ασιατικών εικονογραφικών στοιχείων στο πολιτισμικό περιβάλλον της επονομαζόμενης «Σχολής της ΒΔ Ελλάδας». Το ζωγραφικό θέμα της materia informis, στο Χ. Σταυράκος (επιμ.), Πρακτικά του Α΄ Διεθνούς Συνεδρίου Σινο-ελληνικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιωάννινα 2008, 183-207, εικ. 1-8.
35. Christos Merantzas, Le tissu de soie comme représentation
culturelle: Le cas de la peinture monumentale post-byzantine dans
36. Χρήστος Μεράντζας, Ο φθοροποιός κύκλος του Μάταιου Βίου: Επιβίωση ενός πολιτισμικού σχήματος της ελληνορωμαϊκής αρχαιότητας στη βυζαντινή και τη μεταβυζαντινή τέχνη, στο Π. Νούτσος (επιμ.), Μορφές Κατανόησης και Διαχείρισης του Χρόνου, Ιωάννινα 2005, 79-102, εικ. 1-17.
37. Χρήστος Μεράντζας, Η ζωγραφική του Αγίου Αθανασίου (1584) στην Κάτω Μερόπη Πωγωνίου, Δωδώνη 33 (2004), 77-174, σχ. 1, εικ. 1-68 (σε συνεργασία με την Ι. Κωστή στην οποία ανήκουν οι σελίδες 159-167).
38. Χρήστος Μεράντζας, «Είναι και γίγνεσθαι» στη μεταβυζαντινή εικονογραφία», στο Α. Παλιούρας – Α. Σταυροπούλου (επιμ.), Μίλτος Γαρίδης (1926-1996) ΑΦΙΕΡΩΜΑ, τ. Β΄, Ιωάννινα 2003, 427-441, εικ. 1-4.
39. Χρήστος Μεράντζας, Η μεταβυζαντινή εικόνα του σκελέθρου. Το δίλημμα της οργανικής ή πνευματικής επιλογής και η αποπροσωποποίηση του ανθρώπου απέναντι στο θάνατο», Δωδώνη 32 (2003), 353-388, εικ. 1-20.
40. Χρήστος Μεράντζας, Η αντίληψη του χρόνου στην παράσταση των ψαλμών 148-150, Δωδώνη 30 (2001), 237-288, εικ. 1-8.